Kits thuis ontvangen? Nu voor 3,35 per maand

Een robot die een boterham smeert

Weet je wat een ”jambot” is? Een robot die een boterham met jam kan smeren. Bliep, bliep. De kinderen van groep 7 van basisschool De Hoeksteen in Wijk en Aalburg weten er alles van. Maar het valt hun niet mee om de jambot de juiste opdrachten te geven.

De klas van meester Johan Geneuge­lijk won onlangs een prijsvraag. Daarom kregen ze vorige week bij Topicus in Deventer een workshop over programmeren. Progra-wat? Programmeren. Dat is: schrijven in de taal van een computer, zodat een computer weet wat-ie moet doen.

Jampot
Om een beetje te begrijpen hoe programmeren werkt, gaan de leerlingen eerst een ”jambot” besturen. Programmeur Sjoerd Dirk legt uit: „Ik ben de robot, en jullie moeten mij vertellen hoe ik een boterham met jam moet smeren. Jullie moeten mij opdrachten geven.”

Wat hebben de leerlingen tot hun beschikking? Allereerst een rechter- en een linkerhand. Sjoerd Dirk wappert met zijn twee handen. Verder: een pot jam, met een dop erop. Een bakje boter, met dicht deksel. Een mes, een bord en natuurlijk een stapel boterhammen.

Eén voor één mogen de leerlingen de jambot een opdracht geven. „Linkerhand, pak mes”, klinkt het. De ‘robot’ gehoorzaamt. „Rechterhand, pak boter.” Sjoerd Dirk graait met zijn vingers boven op de deksel. Dat lukt dus niet. Het mes wordt weer op tafel gelegd, weer gepakt, weer neergelegd. En zo gaat het nog wel even door. Sommige leerlingen zuchten ervan. Telkens gaat het mis. Maar het ligt niet aan de robot, die probeert gewoon de commando’s uit te voeren. Soms doet jambot Sjoerd Dirk een computer na. Met een houterig stemmetje klinkt het dan: „Kan niet, rechterhand houdt al mes vast.” Nee, dan past er geen boterham meer bij.

Na tien minuten dringt het tot de kinderen door hoe het werkt. Het boterbakje belandt in de linkerhand. „Rechterhand, verwijder deksel boter”, luidt een opdracht. Ja, gelukt! Gejuich klinkt. Dan boter aan het mes. „Rechterhand, smeer boter.” De jambot beweegt het mes heen en weer in de lucht. Het klontje boter valt op tafel. Oef. Verkeerde opdracht. Als de robot bij de volgende opdrachten brood pakt en daar boter op smeert, klinkt het: „Yesss!”

Na twintig minuten is de boterham helemaal klaar. „Wie doet er thuis ook zo lang over?” De kinderen gniffelen. Nee, zij kunnen het sneller.

Pong
Daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag. Achter computers maken ze een spelletje: Pong. Allemaal zetten ze een bal op het scherm en een balkje, onderin. Net zoals ze de jambot bestuurden met opdrachten, doen ze dat nu ook met de bal en het balkje. Maar nu op de pc: met kleurige commandoblokjes. Het balkje laten de kinderen hier ontbreekt wat?luisteren naar het pijltje van de muis. En het balletje? Dat laten de leerlingen zomaar heen en weer vliegen. Nu kun je het spelletje spelen.
Als de kinderen druk aan het werk zijn, neemt jambot Sjoerd Dirk een grote hap van de lekkere boterham met jam: (m)jammie!

Geplaatst op vrijdag 21 oktober 2016 door tekst en beeld Michiel Kerpel

Een robot die een boterham smeert
Een robot die een boterham smeert
Een robot die een boterham smeert
Reacties laden

Laatste nieuws

Wriemende wortels!?

21241kitsnatuurwandeling-23.jpg

Verliefde eenden, eigenwijze paarden en een poepende worm. Je maakt het allemaal mee in natuurgebied de Hellegatsplaten. Boswachter Justin Haaij...

Lees meer

Stoeien met klanken en letters

spg-20995-Kits Logopedie-27.jpg

Je doet het de hele dag door en misschien zelfs in je slaap: praten! Voor sommige kinderen gaat dat niet vanzelf. Ook Aron en Jesse Bel (11)...

Lees meer
Word abonnee