Petje af voor een schoon milieu

De verwarming staat uit en de ramen zijn open voor wat frisse lucht. Maar blauwbekken doen de leerlingen van groep 7/8 van de Juliana van Stolbergschool in Kapelle niet. Met mutsen, sjaals en dikke truien zijn ze goed voorbereid op een dag zonder verwarming.

Door de verwarming een graad lager te zetten, bespaar je gemiddeld 6 procent CO2-uitstoot. En dat is goed nieuws, want CO2 is een gas dat slecht is voor het milieu. Als iedereen in Nederland de kachel een graadje lager zet, heeft dat een groot effect. Want kleine beetjes maken met elkaar een groot verschil.

Voor een gezond klimaat trekken de leerlingen van groep 7/8 graag een warme trui aan. In het klaslokaal hangen zelfgemaakte posters met leuzen als: ”kom niet te laat, red ons klimaat!” en: ”waar is ons verstand, we verprutsen ons land”. Het is belangrijk om goed voor het milieu te zorgen, vindt Linde Zwemer. „Anders kunnen we straks niet meer leven op aarde.” Lindy van Baalen vult aan: „En anders sterft de ijsbeer uit.”

De Kapelse wethouder Annebeth Evertz komt in de klas om een energie-klimaatquiz te doen. Ze heeft speciaal voor de gelegenheid haar dikke, groene trui aan getrokken. Meester Willem geeft haar „een warm welkom.” De wethouder vertelt: „Door de quiz kunnen we met elkaar nadenken over hoe we op een goede manier hier op aarde kunnen leven. Je hoort vaak over CO2-uitstoot, waardoor het klimaat opwarmt. En over oceanen die zijn vervuild door plastic.” Ze legt de quiz-spelregels uit. „Jullie gaan allemaal staan. Ik lees steeds een vraag voor met twee antwoorden. Als antwoord 1 goed is, zet je je muts op en als het antwoord 2 is, doe je hem af. Als je het fout had, ga je zitten.”

Ster
Goed gemutst gaan de leerlingen staan. De eerste vraag is een inkoppertje, maar de tweede is lastiger. „Is de zon een planeet of een ster?” Er gaat gesteun door de klas. „Straks zijn we allemaal meteen af!” roept een meisje. De leerlingen die hun muts afzetten, hebben het goed. De zon is een ster. Een andere vraag luidt: „Wat is duurzame energie?” De leerlingen kunnen kiezen uit „Energie die veel geld kost” of „Elektriciteit gemaakt uit zonlicht, wind of waterkracht.” Mika zet zijn pet af en heeft het goed. „Joehoe!” Met een vreugdekreet gooit hij z’n pet richting het plafond.

„Nu gaan we het over ijsberen hebben”, zegt de wethouder. „Yes!” Sommige meisjes smelten al bij het idee. „Hebben ijsberen last van klimaatverandering?” De meeste leerlingen weten het goede antwoord wel: „Ja, want het leefgebied van de ijsbeer wordt kleiner. Ze moeten verder weg om te jagen, waardoor ze vermoeid raken en verdrinken.” Petje af!

„Ik moet moeilijkere vragen verzinnen, want jullie weten bijna alles”, vindt Evertz. Ze leest weer voor: „Hoeveel energie kost een vliegretourtje Amsterdam-New York per passagier? Evenveel als één maand óf zes maanden verwarming van een gemiddelde Nederlandse woning?” De mutsen moeten op blijven: die vliegreis kost hetzelfde als zes maanden stoken.

Aan het einde van de quiz zijn er nog zes kinderen niet af, terwijl er drie prijzen zijn. Ze mogen voorin de klas komen en meedoen aan de finalevraag. „Hoeveel procent kunnen we wereldwijd besparen als we slimmer met ons energieverbruik omgaan?” Zeventig procent is het juiste antwoord. Sem Moerdijk zat daar het dichtst bij en mag als eerste een prijsje kiezen. Hij kiest een zachte knuffelijsbeer.

Lekke banden
De les wordt afgerond, maar Chris-Jan Ras heeft nog een gewetensvraagje voor de wethouder. „Pas skypeten we met u over het klimaat. U zei toen dat u er niet veel aan doet. Is dat inmiddels veranderd?” Evertz lacht. „Zeker. Mijn fiets had lekke banden en daarom pakte ik steeds de auto. Naar aanleiding van het gesprekje met jullie liet ik mijn banden plakken en ga ik nu elke dag op de fiets naar mijn werk. Heerlijk. Ook zet ik de verwarming niet meer zo hoog. Ik heb het altijd erg koud en zette hem altijd op 21,5 graad. Nu trek ik een dikke trui aan en staat hij op 20. Ik merk dat kinderen en jongeren veel bezig zijn met het milieu. Dat vind ik heel mooi. Ik heb een zoon van 16 jaar en die houdt me goed in de gaten.”

Remco Zuidweg (10) let op CO2-uitstoot

Vind je het nodig om goed voor het milieu te zorgen?
„Ja. Anders gaat de ozonlaag kapot en kunnen we op een gegeven moment niet langer dan tien minuten buiten blijven. Want de ozon beschermt ons tegen de zon en anders krijgen we teveel straling op ons.”

Houd jij zelf rekening met het milieu?
„Ja. Ik laat niet te veel scheten, want daar zit CO2 in. Dat is bij koeien tenminste zo, dus ik denk bij mij ook.”

Geplaatst op: 11-03-2019 geschreven door: tekst Corina Schipaanboord, beeld RD

Reacties

Wees de eerste om een reactie achter te laten!

Laat een reactie achter

Naam:
E-mail:
(Jouw e-mailadres komt niet bij het bericht op de website)

Nieuws van vandaag

RST Zorgverleners te gast bij groep 8

RST Zorgverleners te gast bij groep 8

“Het is 7u ’s morgens als we binnenstappen bij Mathilde. Mathilde is een meisje met een handicap.  Als jij ’s morgens opstaat, ben je...

lees meer

Zo erg was de oorlog

Zo erg was de oorlog

De opa van Rhodé heeft tulpenbollen moeten eten. De overgrootoma van Deborah mocht nooit naar buiten als de Duitsers langsliepen. De overgrootoma...

lees meer