"Ik verveelde me altijd snel"

Voordat hij wist dat hij hoogbegaafd is, zat Sietse Admiraal (9)
uit Middelharnis niet goed in zijn vel. Vaak was hij boos en verdrietig. Inmiddels weet hij hoe dat komt, en gaat het beter.

Hoe leg jij uit wat hoogbegaafdheid is?
„Mijn hoofd werkt anders dan dat van veel andere kinderen. Ik denk heel snel en moeilijk. Dat is soms wel lastig. Ik ben bijvoorbeeld snel ongeduldig als er iets uitgelegd wordt, omdat ik het al gauw snap. Herhaling vind ik ook niet leuk.”

Wanneer ontdekte je dat je hoogbegaafd bent?
„Mijn ouders zagen al gauw dat ik gevoelig was en bijdehand, maar de intern begeleider van school gaf in groep 3 aan dat ze dacht dat ik wel eens hoogbegaafd zou kunnen zijn.”

Waaruit bleek dat?
„Ik leerde snel en verveelde me. Ik voelde me zelfs ziek. Ik voelde me anders en wilde altijd alles weten. Ik had bestproblemen op school. Ik wilde er helemaal niet meer naartoe en had het gevoel dat ze me daar niet snapten. Vorig jaar mei ben ik getest bij Dotado, een organisatie die hoogbegaafde kinderen helpt. Ik moest opdrachten doen, dat heet een IQ-onderzoek. Mijn ouders en ik gingen praten met de tester en er werden ook dingen aan school gevraagd. Toen bleek ik een heel hoog IQ te hebben.”

Veranderde dit iets voor jou?
„Toen we wisten dat ik hoogbegaafd ben, ging het wat beter, doordat we toen gingen kijken wat ik al kon. Dat mocht ik overslaan. Ik ga nu één keer per week naar de plusklas en dat is meestal leuk. Sinds kort mag ik ook meedoen met een nieuwe bovenschoolse plusklas: De Verrekijker. Dat is voor meer scholen op het eiland waar wij wonen. Ik zat in groep 4 toen ik werd getest. Daarna heb ik groep 5 overgeslagen. Nu zit ik dus in groep 6. Ik verveel me nu wel minder. Alleen vind ik het niet leuk om fouten te maken. Die had ik eerst nooit, nu soms wel.”

Kom je nog steeds bij Dotado?
„Ja, we staan dus veel in de file. Johan is mijn coach daar. Ik doe vaak moeilijke spellen met hem en dan praten we met elkaar. Ik werk in een coachingsmap. Ik ben aan het leren leren, doorzetten en fouten durven maken. Ik leer ook beter wat er in mijn hoofd afspeelt. En ik heb de rots- en watertraining gedaan. Daarbij leerde ik grenzen aan te geven, sterk te staan en rustig te blijven.”

Helpt dit jou?
„Ik vind het nog lastig, maar sommige dingen verbeteren wel. Ik kan beter met fouten omgaan en begrijp mezelf wat beter. Johan begrijpt mij goed, want hij is zelf ook hoogbegaafd. We houden allebei van grapjes, dus die maken we ook….”

Praat je met andere kinderen over je hoogbegaafd-zijn?
„Alleen met vrienden die dat zelf ook zijn, omdat anderen het misschien een beetje gek vinden. Mijn beste vriend is ook hoogbegaafd, maar ik heb gelukkig ook vrienden die niet hoogbegaafd zijn. In mijn familie hebben we meer mensen die hoogbegaafd zijn of die dat vermoeden. Mijn broertje is het ook, denk ik.”

Wat vind jij hét voordeel van hoogbegaafd zijn?
„Dat ik nu dit interview mag doen, haha. Dat je best slim bent.”

En wat is een nadeel?
„Dat ik gevoelig ben en en daar ook heel moe van kan zijn.”

Geplaatst op: 28-04-2020 geschreven door: TEKST Jeannette Wilbrink Donkersteeg BEELD Sietse Admiraal

naar magazine

Reacties

Wees de eerste om een reactie achter te laten!

Laat een reactie achter

Naam:
E-mail:
(Jouw e-mailadres komt niet bij het bericht op de website)

Nieuws van vandaag

Paardenmeisje Sanne vertelt: "Twee Friezen en een geit"

Paardenmeisje Sanne vertelt:

Hallo iedereen, Naast mijn vaders bedrijf woont Elly en die heeft vier Friese paarden. Twee Friese paarden staan op de manege en twee Friezen...

lees meer

Johanna en Emma bouwen Grebbeberg van Lego

Johanna en Emma bouwen Grebbeberg van Lego

Elk jaar gaan Johanna en Emma Hulsman uit Rhenen op 4 mei naar de herdenking op de Grebbeberg in Rhenen. "Door de coronacrisis kan dat dit jaar...

lees meer